Teme   >    Roditeljstvo   >   
  •  
  • Pripreme za školu
  • Svaki raspust, ma koliko djeci i roditeljima dobrodošao, ima i svoj kraj. Kako tokom raspusta pomoći djetetu u adaptaciji na novi početak? Najjednostavniji i najkraći odgovor: kroz igru, razgovor i njegovanje radnih navika.
    Za podsjetiti da kod određenog broja djece sam pomen škole može izazvati tjeskobu i podsjetiti ga na mnogo toga o čemu ne želi misliti: domaći zadaci, neugodna iskustva, strah od novog početka, pomisao da u momentu dok pominjete školu ne zna čak ni gdje mu je školska torba... 
     
    Njegovanje  navika  rada i učenja kroz igru i razgovor
     
    Svaki roditelj nabolje poznaje svoje dijete i osjetiće kada je najpogodniji momenat da osmisli igru ili zajedničku aktivnost u cilju podsticanja ili njegovanja već postojećih sposobnosti i navika. Evo nekoliko prijedloga:
     
    • Predložite svom školarcu da zajedno pospremite kuću. I naravno, na red će doći i njegov mali prostor za učenje. Zajedničko pospremanje popratite ugodnim razgovorom. Pokažite interesovanje za njegove želje i mišljenje, kao npr. ''Šta ti misliš, da najprije pospremimo ormar sa odjećom?'' ili ''Ako se ti slažeš, mogli bismo pregledati stare sveske i knjige i odložiti u kutiju ono što ti više ne treba?'' Izbjegavajte kritiku. Samo vaše prisustvo na ''njegovom terenu'' je već mala neugoda, pogotovo ako govorimo o starijem djetetu.
    Druga mogućnost: zajedničko pospremanje kuće organizujte tako da pospremanje djetetove sobe prepustite isključivo njemu. Tako mu dajete slobodu, njegujete i razvijate samostalnost, osjećaj odgovornosti i samopouzdanje. Pri ''slučajnom'' obilasku njegovog kutka, iskoristite priliku da pohvalite ažurnost djeteta.
     
    Zajedničke aktivnosti ovakve prirode možete praktikovati i tokom cijelog raspusta, kratko i nenametljivo. U svim odgojnim situacijama nikada ne zaboravljajmo da je školski period vrijeme rješavanja jedne od razvojnih kriza ličnosti djeteta koja nosi naziv: produktivnost ili inferiornost. Dajmo maksimum od sebe da suptilnim i osmišljenim riječima i postupcima potaknemo kod djeteta osjećaj produktivnosti, a ne inferiornosti.
    Školski period, obzirom na pomenutu razvojnu prekretnicu, praćen je i dječijom potrebom za takmičenjem i dokazivanjem. Podstičimo pozitivan takmičarski duh. Cijeli raspust može poprimiti jedan suptilan i spontan oblik njegovanja i razvijanja dječijih sposobnosti, te biti okrepljujući za tijelo, duh i intelekt. Osmislimo igre takmičenja sa djetetom u plivanju, trčanju, sakupljanju ljekovitog bilja ili branju voća i povrća... Dajmo djeci prilike da osjete radost pobjede, ili da se osjete korisno i produktivno.
     
    • Zajedničko pospremanje može biti i prilika da podsjetite svog školarca na nužnost ponavljanja starog gradiva ili obavljanje domaće zadaće. Tokom raspusta djeca znatno zaboravljaju nastavne sadržaje. Dešava se da prvačići zaboravljaju slova i znatno oslabe u sposobnostima početnog čitanja i pisanja. Izbjegavajte rečenice koje počinju na način: ''Trebaš...'', ''Zar još nisi...?'', ''Nije moguće da si to zaboravio-la.'' Izaberite one poput: ''Možda bi bilo lijepo da se već sada riješimo domaćih zadataka?'', ili ''Šta misliš da zajedno ponovimo tablicu množenja?'' Iako ovakvim pitanjima sugeriramo djetetu da nije samo i da ćemo pomoći, našu ulogu ograničimo uglavnom na poticaj, slušanje i navođenje.
     
    Prijedlog: dajte djetetu priliku da ono prvo vas ispituje držeći svesku ili udžbenik u rukama. Kasnije zamijenite uloge. Time mu pružate užitak, zabavu i neprimjetno ponavljanje nastavnih sadržaja.
     
    Uvijek iskoristite priliku da sa djetetom porazgovarate o nastavnim sadržajima ili podijelite svoje lijepe školske uspomene. Također, nikad ne zaboravite, da ste vi njihovo prvo i najveće ''ogledalo života''. Kroz vas, vaša razmišljanja i reagovanja, razvijaju i svoja vlastita. Osim toga, ovakvim razgovorima dodatno potičete razvoj djetetovog samopouzdanja koje je temelj cjelokupne ličnosti i života. Autori iz oblasti razvoja ljudskih potencijala i psihologije uspjeha, stalno podsjećaju da čitav naš život nije ništa drugo do projekcija skrivene slike koju imamo o sebi. Ovo je period kada vi imate najviše mogućnosti ne samo da prilagodite školarca uspješnom početku nastave, već ostvarite i najveći san svakog roditelja: dijete koje će sigurno da čeka sretan život!
     
    • I imajte na umu kazaljke sata, koje bi nekoliko dana prije početka nastave trebale već biti podešene školskom načinu života: raniji polazak na spavanje i ranije ustajanje. Djeca osnovnoškolske dobi lahko usvajaju navike i dovoljno je nekoliko dana pripreme krajem raspusta da se dijete sasvim dobro prilagodi početku  nastave .
     
    • Pripreme za početak nove školske godine često su praćene i kupovinom novih odjevnih predmeta ili školskog pribora. Nove udžbenike i sveske će svi nabaviti nakon konsultacije sa nastavnicima ili učiteljima, ali nova pernica, pantalone ili džemper su nešto sasvim drugo za dijete. Ne zaboravite da djeca u ovom periodu itekako zapažaju i posmatraju jedni druge i imaju potrebu pokazati nešto novo. Roditeljima možda i ne padaju olahko ''novine'' ovakve prirode ali, prisjetite se samo pominjanog samopuzdanja i osmjeha sretnog čovjeka, i bar na trenutak stavite njihove potrebe iznad svih ostalih. Istovremeno, ovakvim nagrađivanjem djeteta indirektno potičete radovanje prvim školskim danima, a i njihovu potrebu da vam se oduže prvim visokim ocjenama.
     
    Posebnu pažnju poklonimo ''prvačićima''

    Početak školovanja je važan događaj u životu djeteta i roditelja. U oba slučaja, javljaju se pozitivna očekivanja, ali i skriveni strahovi. Susret sa školom predstavlja mnogo toga: susret sa učiteljem, djecom, pravilima ponašanja, odgovornostima i sistemom vrednovanja.
    Vrijeme prije početka škole iskoristite da kod djeteta razvijete najprije pozitivan odnos spram učitelja i okruženja koje ga čeka tako što ćete govoriti o lijepim iskustvima sa svojim učiteljem i vršnjacima, a zatim mislite i o sljedećem:

    • Osmislite društvene igre u kojima se poštuju red i pravila.
    • Pobrinite se da dijete ima stimulativno okruženje: slikovnice, olovke, slagalice... jer djeca uvijek i stalno uče, i svako lijepo i pozitivno okruženje ili gest je i jedan novi odgojni momenat.
    • Nemojte nikada svoje dijete porediti s drugom djecom. Pogotovo nemojte u njegovom prisustvu isticati nečiju prednost. Svako dijete ima svoj tempo rasta i razvoja, i poređenjem u svoje dijete samo pohranjujete sjeme nesigurnosti i osjećaj manje vrijednosti koje ćete kasnije teško iskorijeniti.
    • Vodite brigu o redovnim obrocima (5-6 dnevno) i raznolikoj ishrani.
    • Navikavajte dijete na obavezno pranje ruku prije i poslije jela, pranje zuba, kao i na samostalnost kod korišćenja toaleta.
    • Uredno spavanje je od velike važnosti za lakše i brže učenje. Šestogodišnjacima je potrebno deset sati dnevno što podrazumijeva raniji odlazak na spavanje i ranije ustajanje.
    • Radne navike djeteta možete podsticati tako što ćete od njega tražiti da samo pospremi svoje igračke i odjeću. Kasnije ćete ga isto tako navikavati na pospremanje školskog pribora i udžbenika.
    • Nikada ne pokazujte svoja očekivanja i strahove. Izbjegavajte rečenice: ''Ovo će biti najbolji učenik..., On će imati sve petice...'' Iako mogu biti motivirajuće, ovakve izjave su veliko opterećenje  i mogu dovesti do razvijanja straha i anksioznosti. Dijete uvijek nesvjesno teži da ispuni očekivanja roditelja i navedene izjave su suvišne i mogu opteretiti malog prvaka, za čija pleća je i školska torba već preteška.

    Autorica: Senada Brčaninović

    Tekst je objavljen u Magazinu za ženu i porodicu ''Bosanska Sumejja'', broj 44 (august, 2013.)



  •  
  • 21.08.2015
  •  
EDUKACIJSKI CENTAR "NAHLA" TUZLA
Mitra Trifunovića Uče bb, 75000 Tuzla

Tel/Fax: +387 35 205 699
E-mail: info@tuzla.nahla.ba