Teme   >    Roditeljstvo   >   
  •  
  • Kako pomagati djetetu u učenju
  •  Svi smo imali priliku sresti djecu u dobi od tri do četiri godine koja su poput malih “spužvica”, tako žedna znanja, otvorena, radoznala i puna pitanja o svemu što se dešava oko njih. A zatim, ista djeca krenu u školu i interes, elan i motivacija počinju slabiti. Školu i školske obaveze (učenje, zadaće) dijete počinje doživljavati kroz prizmu ocjene i roditeljskog očekivanja, što dovodi do nedostatka unutarnjih motiva (interesi, radoznalost, ljubav prema znanju), javljaju se osjećaji tereta i strah od neuspjeha.

     Probudite u djetetu ljubav prema učenju

    Prije nego što djetetu ponudite svoju svesrdnu ruku podrške, dajte sve od sebe da objasnite “zašto” je važno i dobro da budu ažurni u ispunjavanju školskih obaveza. I nemojte se samo pozivati na ocjene. Najviše spominjite kakve koristi škola i učenje donose njemu (djetetu) u smislu razvoja intelekta, emocionalne stabilnosti, samopoštovanja, bogaćenja vokabulara itd., te tako kod svog djeteta razvijajte osjećaj da su učenje i školske zadaće naša ljudska potreba, a ne nametnuti teret. Samim tim ono ne uči samo zbog ocjene, ono uči zbog sebe.

     Organizacija rada i učenja

    • Dogovorite s djetetom vrijeme i mjesto za učenje. Tako kod njega razvijate naviku da se u određeno vrijeme u toku dana uvijek prisjeća svojih obaveza, pa i onda kada vi niste u mogućnosti da ga nadgledate.
    • Učite djecu da vode brigu o spavanju i odmorima. Poželjno je da se dijete nakon dolaska iz škole odmori, a zatim prione na izvršavanje svojih zadaća, i to na mjestu koje će mu pružiti sasvim dovoljno osvjetljenja, mira i koncentracije.
    • Trajanje maksimalnog rada ovisi o uzrastu i osobinama djeteta. Ako govorimo o mlađem djetetu, posmatrajte njegovo ponašanje dok piše domaću zadaću ili uči. Kad se počne jače nego obično vrpoljiti na stolici, okretati se na sve strane, zijevati, ljutiti se i griješiti, to je najbolji znak da treba napraviti odmor.
    • Imajte od početka “dogovor” s djetetom. Napravite plan njegovog radnog dana i stavite ga na zid dječije sobe. Kod djeteta tako razvijamo osjećaj da je ono odgovorno za izvršavanje svojih obaveza, a mi smo u tome samo po potrebi i da pomognemo.

     Definirajte i ograničavajte vaš udio u radu s djetetom

    Svakom djetetu potrebna je pomoć roditelja, naročito u mlađim razredima. Sasvim je razumljivo i općepoznato da djeci trebamo biti samo podrška i podsticaj, a ne bilo šta raditi za njih, jer im tako ne činimo uslugu, već im oduzimamo priliku da se razvijaju i sama uče rješavati zadatke.

    Postepeno, u skladu s uzrastom, djetetu ćemo prepuštati sve veću odgovornost, a to znači da ono počne samo spremati torbu za školu, brinuti o zadaći, podizati knjige za lektiru, navijati sebi sat i samo ustajati na vrijeme.

       
    Podučite djecu efikasnim metodama učenja


    Djetetu najprije pomozimo da uoči najbitnije u tekstu. U početku, zajedno obilježite najvažnije pasuse. Poželjno je pri tome koristiti flomastre ili markere.
    Uvijek provjerite s djetetom razumije li gradivo koje uči i pojasnite mu nejasne dijelove njegovim riječima ili na konkretnom primjeru. Tako ga navikavajte da nikad ne memoriše ono što mu nije posve jasno i razumljivo.
       
    Postoji i cijeli niz mentalnih strategija za poboljšanje učenja. Spomenut ćemo neke od njih:

    • ''Mapa uma'' je sredstvo koje nam pomaže da kvalitetno i grafički na papiru organiziramo neko znanje. Njegov prikaz stvara cjelovitu sliku gradiva i aktivira obje hemisfere velikog mozga, te tako omogućava efektnije i brže učenje, i trajnije zadržavanje naučenog.
    • ''Lenta vremena'' je vrlo korisna metoda učenja, posebno kada se uči nastavno gradivo koje obuhvata mnogo datuma, kao što je slučaj s lekcijama iz historije. Izrađuju se tako što se na papiru olovkom povuče vodoravna crta ispod koje se upisuju datumi, a iznad crte se pišu hronološki značajni događaji. Da biste nacrtali “lentu vremena” najprije je potrebno pažljivo iščitati tekst i povaditi potrebne informacije (datume i za njih vezane događaje).

     

    • Metoda ČPČPP jedna je od najpoznatijih metoda učenja i predstavlja skraćenicu za potrebne aktivnosti pri usvajanju nastavnog gradiva:
      - Čitam,
      - Pitam se (ko, kako, gdje, zašto?),
      - Čitam,
      - Pamtim,
      - Ponavljam.
    Prema rezultatima istraživanja, učenici koji su učili po ovoj metodi postizali su daleko bolje rezultate od onih koji su učili po nekoj vlastitoj, drugačijoj od navedene.

    Podučimo i navikavajmo dijete da se u trenucima odmora može okoristiti i jednostavnim nenapornim pokretima koji pospješuju rad mozga. Dovoljna je šetnja, pospremanje knjiga, pomoć u kuhinji, i bilo koji vid pregibanja i kretanja.
    Stručnjaci ističu da pokreti poput puzanja, penjanja po ljestvama, prevrtanja, okretanja, skakanja, balansiranja na lopti, hodanja po neravnom terenu i spontane igre, stimuliraju razvoj vestibularnog sistema koji je jako bitan u funkcijama pažnje, koncentracije i učenja.
    Čak i ako je tkivo ovog sistema oštećeno, pokreti djeteta će inicirati stvaranje novih neuronskih mreža.

    Djetetu možete pokazati i specifične vježbe specijalno namijenjene relaksaciji i boljoj kondiciji moždanih funkcija. Danas je, naprimjer, aktuelan program “gimnastika za mozak”, od dvadesetak vježbi i njihovih varijacija koje poboljšavaju vještine učenja, a osmislili su ga 70-ih godina prošlog stoljeća pedagoški kineziolozi Paul Dennison i Gail E. Dennison. Izvođenje tih vježbi utječe na opću motoričku koordinaciju, na koncentraciju, pamćenje, čitanje, pisanje, jezičke i matematičke vještine, kao i na emotivnu ravnotežu i smanjenje hiperaktivnosti i napetosti.

    Evo jednostavne vježbe za djecu i odrasle koja ne zahtijeva mnogo prostora, a osim beneficija koje donosi, zanimljiva je i relaksira um:

     Vježba “lijena osmica” jedna je od osnovnih vježbi iz navedenog programa i bavi se koordinacijom na relaciji ruka – oko. Na papiru olovkom ispišemo vodoravnu osmicu ili to isto činimo prstom na podu. Vježba se može izvoditi dominantnom rukom (desna kod dešnjaka), pa drugom rukom, i s obje ruke istovremeno. Na taj način vježbamo obje polovice mozga.


    Također, probajte prekrižiti ruke i istovremeno crtati osmice po velikom papiru. Preporučuje se uraditi pet ponavljanja lijevom i pet ponavljanja desnom rukom, te pet sa prekriženim  rukama. Prilikom izvođenja osmice potrebno je očima pratiti kretanje prsta. Ovom vježbom poboljšavamo čitanje, pisanje, crtanje i koordinaciju ruka – oko.

    Budite dobar primjer svom djetetu

    Ne zaboravite da djeca uče oponašanjem sebi bliskih ljudi koji su im važni, najčešće roditelja. Ako roditelji čitaju, pristojno komuniciraju s drugima, tolerantno raspravljaju o raznim idejama, dogovaraju se i pokazuju da cijene školu i učenje, i djeca će usvojiti takvo ponašanje.

    Razumijevanje i pohvala

    Svako dijete ima potrebu da ga se sasluša, razumije i uvažava. Zato, nemojte djetetov uspjeh upoređivati s uspjehom ostalih članova porodice ili ostale djece u školi! Svako je dijete jedinstveno i upoređivanjem s ostalima koji su bolji od njega, dodatno ga frustrirate, rastužujete i tako potičete nezdravo natjecanje.

     Ukoliko ni uz vašu pomoć dijete ne savladava školsko gradivo ili vam se žali da se plaši provjere znanja, obratite se školskom psihologu, pedagogu, razredniku i/ili nastavniku predmeta iz kojeg dijete postiže manje rezultate. Dobra saradnja s nastavnim kadrom i komunikacija s roditeljima druge djece uvijek će biti od koristi.


    Autorica: Senada Brčaninović

    Tekst je objavljen u Magazinu za ženu i porodicu ''Bosanska Sumejja'', br. 46 (februar, 2014.)

  •  
  • 04.06.2015
  •  
EDUKACIJSKI CENTAR "NAHLA" TUZLA
Mitra Trifunovića Uče bb, 75000 Tuzla

Tel/Fax: +387 35 205 699
E-mail: info@tuzla.nahla.ba